11 juni 2023

Lege blikjes kratje

Ik werd helemaal gek van al die rondslingerende lege statiegeld blikjes, dus ik heb er een kratje voor gemaakt.

Het kratje heeft plaats voor 20 blikjes.
Een standaard blikje heeft een doorsnede van 6,6 cm, dus ik heb een bodemplaatje gezaagd van 6 mm multiplex van 26,5 x 13,4 cm.
Blikjes hebben geen gewicht, dus de constructie kan heel licht zijn. Alles is gemaakt van restjes hout die ik op maat heb gezaagd. Het hout van wijnkistjes is bijvoorbeeld heel goed bruikbaar!
Verder heb ik gewoon wat vuren panlatten verzaagd tot een dikte van 5mm.
Alles is verlijmd met houtlijm. Er komt dus geen spijker aan te pas.
Lijmklemmetjes zijn wel heel handig bij het monteren van alle onderdelen.
Een stukje touw als hengsel maakt het kratje helemaal af.
Wil je plek hebben voor 24 blikjes, dan kan je de stijlen en hoekprofielen 36 cm. lang maken, maar dan vind ik de verhoudingen van het kratje minder mooi...

Voor de lange onder- en bovenkant heb ik gebruikt:
4 x 26,5 x 3 cm.
Voor de korte onder- en bovenkant:
4 x 14,5 x 3 cm.
Voor de stijlen heb je nodig:
8 x 27 x 2 cm.
Voor de hoeken heb je nodig:
4 x 27 x 1,3 cm.
4 x 27 x 1,8 cm.
Deze worden verlijmd tot hoekprofiel.

Hier zie je alles wat je nodig voor een kratje zoals ik gemaakt heb.

Je kunt beginnen met het verlijmen van de randen rond de bodem.

Verlijm vervolgens de 4 hoekprofielen.

Dan zijn de stijlen en de boventanden aan de beurt.

Nog even 2 gaatjes boren voor het hengsel en klaar ben je!

Het lijkt allemaal heel eenvoudig maar ik moet toegeven dat ik hier wel een paar uur zoet mee ben geweest.
Maar het resultaat is wel een uniek trendmatcher kratje! :-)

Ik kwam er vanmiddag achter dat het lege blikjes kratje ook perfect geschikt is voor het vervoer van 4 volle blikjes Weissen en bijbehorende glazen!

(Dit was voor het eerst sinds een paar jaar dat ik een blogpost schrijf en ik had nooit kunnen bedenken dat het over een lege blikjes kratje zou gaan...)

Geen opmerkingen: