14 maart 2011

Maar wat moeten we (ze) nu nog leren?

Een geweldig idee van Heino Logtenberg om zijn netwerk in te schakelen en mensen uit te nodigen een bijdrage te leveren aan dit weblog! Meer dan 40 mensen hebben al toegezegd en nog steeds stromen aanmeldingen binnen. Vandaag mag ik het spits afbijten en gooi maar gelijk een knuppel in het hoenderhok. Tenslotte wil Heino graag prikkelende en uitdagende berichten. Nou, die kan hij van mij krijgen!

Beluister fragment:
Maar wat moeten we (ze) nu nog leren?
Vroeger heb ik nog moeten leren werken met een rekenlineaal. Ik heb nooit begrepen hoe het werkte en gelukkig kwam even later de electronische rekenmachine, ook al mocht die toen nog niet in de klas gebruikt worden.
Ook heb ik op de HBS maar liefst zeven jaar Frans gehad. Hoeveel uren zal ik daar in totaal aan besteed hebben? Ik vond het toen al zonde van m'n tijd, ook al vind ik het een prachtige taal om te horen. Na al die jaren kom ik nu niet veel verder dan het bestellen van une baguette.

Tegenwoordig kun je met Google Translate alles vertalen wat je wilt en naar vrijwel iedere taal die je nodig hebt. Waarom zou je dan nog Frans leren? Als Google alles weet te vinden wat je weten wilt, waarom dan nog tijd steken in het stampen van zaken die je toch weer vergeet? Kan je die tijd niet veel slimmer en aan andere dingen besteden? Moeten we in plaats van het aanleren van woordjes ons niet veel meer richten op het leren vinden én duiden van dingen?

Gisteren stelde ik op Twitter de vraag: Waarom moet ik nu nog Frans leren? Google kan alles voor mij vertalen! http://goo.gl/l3uzm en kreeg gelijk een stortvloed van reacties over me heen:
  • Met je iPad bij de boulangerie in de rij...
  • Ik geloof je niet :-) Iets kunnen opzoeken is niet hetzelfde als kennis, en kennis is niet hetzelfde als inzicht.
  • Au revoir romantique.... : S #nietalles=ICT
  • Ach, je meent het serieus?
  • woehoe, knap hoor. Dus je wilt zeggen dat je in het leven alleen nog een typediploma nodig hebt, meer niet? Een veterdiploma?
  • Je moet wel slim genoeg zijn om alles wat je nodig hebt te kunnen vinden natuurlijk;-)
  • ook door opzoeken leer je :)
  • Vaardigheden zijn/worden belangrijker dan kennis
  • Zoeken, filteren, ordenen en op waarheid schatten of verifieren van informatie is ook een kunst! Dus dat moeten we leren!
Verrast door zoveel reacties op een late zondagavond gooide ik er nog maar een stelling achteraan:
Google maakt mensen dom, want je hoeft zelf niks meer te weten. Alles is op te zoeken op het moment dat je het nodig hebt.
Lekker zwart-wit allemaal en heerlijk kort door de bocht. Maar het zet mezelf wel aan het denken. Moeten we niet op een heel nieuwe manier naar ons onderwijsaanbod kijken en herdefiniëren wat nu wel en niet belangrijk is?
Frans Peeters, docent informatica en ICT-coordinator onderwijs aan het Ostrea Lyceum in Goes, reageerde vanmorgen nog met de volgende tweet: "Bij ons hebben Frans en Duits grote concurrentie van Spaans. Er zijn heel wat leerlingen die naast Engels enkel Spaans hebben."

Met kleine devices die binnen twee seconden altijd en overal toegang tot internet hebben is leren heel anders geworden. Volgens mij wordt het hoog tijd dat we ons dat realiseren en ons aanpassen. Leerlingen en studenten hebben dat niet nodig. Die gebruiken gewoon Google...

Willem Karssenberg,
edublogger en adviseur bij saMBO-ICT, het Consortium voor Innovatie en Kennisnet

Geen opmerkingen: